Wniosek o wydanie dowodu osobistego
Urząd Gminy Secemin ul. Struga 2, 29-145 Secemin tel. 34/3995736 tel. 34/3995730 |
|
WYDAWANIE DOWODÓW OSOBISTYCH |
|
Podstawa prawna: · Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 roku o dowodach osobistych (tekst jednolity Dz. U. · Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 7 stycznia 2020 roku w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. 2020 poz. 31), · Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 24 grudnia 2014 roku · Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego (Dz. U. 2019 r. poz. 400). |
|
Forma załatwienia sprawy:
Wydanie dowodu osobistego to czynność materialno – techniczna organu gminy, mająca na celu wystawienie dowodu osobistego na rzecz osoby uprawnionej lub zobowiązanej do jego posiadania oraz przekazanie go tej osobie,
Odmowa wydania dowodu osobistego |
|
Wymagane dokumenty: Do wniosku o wydanie dowodu osobistego składanego w formie pisemnej należy dołączyć: 1. kolorową fotografię osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego o wymiarach 35 ́ 45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, z widocznymi brwiami i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami; 2. fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku; 3. fotografia powinna zostać wykonana na papierze fotograficznym lub papierze fotograficznym przeznaczonym do drukarek; 4. osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami. W takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 511 z późniejszymi zmianami); 5. w przypadku osoby noszącej nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania można załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny, wraz z zaświadczeniem o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej ; 6. w uzasadnionych przypadkach organ gminy może wydać dowód osobisty na wniosek, do którego została dołączona fotografia przedstawiająca osobę z zamkniętymi oczami, innym niż naturalny wyrazem twarzy lub z otwartymi ustami.
Do wniosku o wydanie dowodu osobistego w postaci elektronicznej należy dołączyć: 1. wniosek w postaci elektronicznej, opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, e-dowodem, należy złożyć w siedzibie organu dowolnej gminy; 2. do wniosku załącza się plik zawierający fotografię o rozdzielczości co najmniej 492 633 piksele i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB, tak aby zachowywała proporcje odpowiadające fotografii o wymiarach 35 45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, 3. fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku; 4. osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami. W takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 511 z późniejszymi zmianami); 5. osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny. W takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej; 6. osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku jak i osoba noszą zgodnie 7. jeżeli do wniosku składanego w postaci elektronicznej załączono odwzorowanie cyfrowe orzeczenia lub zaświadczenia, jego oryginał składa się przy odbiorze dowodu osobistego. |
|
Opłaty: Usługa jest bezpłatna |
|
Termin załatwienia sprawy: nie później niż 30 dni od daty złożenia wniosku, w szczególnie uzasadnionych przypadkach w/w termin może być dłuższy |
|
Miejsce załatwienia sprawy: Urząd Gminy Secemin, ul. Struga 2, 29-145 Secemin Referat Spraw Obywatelskich I piętro, pokój nr 9 Tel. 34 3995730 |
|
Sposób odbierania dokumentów: Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek. Wyjątkiem od reguły osobistego odbioru dowodu osobistego są następujące przypadki: dowód osobisty wydawany osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych odbiera rodzic, opiekun prawny albo kurator; dowód osobisty wydawany osobie posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych, odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego lub rodzic, opiekun prawny albo kurator; wniosek o wydanie dowodu osobistego został przyjęty przez organ gminy w miejscu zamieszkania wnioskodawcy w związku z brakiem możliwości złożenia wniosku o wydanie tego dokumentu w siedzibie organu gminy, przy czym brak takiej możliwości powinien wynikać z choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody. W opisanej sytuacji istnieje możliwość odbioru dowodu osobistego przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem szczególnym do odbioru dowodu osobistego. Jeżeli odbioru dowodu osobistego w siedzibie organu gminy dokonuje jego posiadacz, organ gminy przekazuje posiadaczowi dowodu osobistego do jego wyłącznej dyspozycji kod umożliwiający odblokowanie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego w formie umożliwiającej odczytanie zapisanych danych osobom z dysfunkcjami wzroku. W przypadku nieodebrania przez posiadacza przy odbiorze dowodu osobistego kodu, o którym mowa wyżej, ten kod zostanie przechowany w dokumentacji związanej z dowodami osobistymi. Posiadacz może dokonać odbioru tego kodu w każdym czasie po odbiorze dowodu osobistego. |
|
Tryb odwoławczy: Wydanie dowodu jest czynnością materialno-techniczną. Odmowa wydania dowodu osobistego następuje w drodze decyzji administracyjnej, która posiada rygor natychmiastowej wykonalności. Odwołanie od powyższej decyzji rozpatruje Wojewoda Świętokrzyski w Kielcach w terminie 14 dni od daty jego złożenia, w przypadku odmowy wydania dowodu osobistego przez Wójta Gminy Secemin. |
|
Dodatkowe informacje: · o dowód osobisty może ubiegać się każdy obywatel Rzeczypospolitej Polskiej; · obywatel polski zamieszkujący poza granicami kraju ma prawo, a nie obowiązek posiadania dowodu osobistego; · pełnoletni obywatel RP zamieszkujący na jej terytorium jest obowiązany posiadać dowód osobisty; · dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 5 roku życia, jest ważny 5 lat od daty jego wydania, natomiast dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 5 rok życia jest ważny przez okres 10 lat od daty jego wydania; wniosek o wydanie dowodu osobistego składa osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych; · w imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego wniosek składa rodzic, opiekun prawny lub kurator; osoba obowiązana do posiadania dowodu osobistego może już sama złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin; · o wymianę dowodu należy wystąpić: co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego · niezwłocznie– w przypadku: · zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego; · zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza; · utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza; · unieważnienia certyfikatów zawartych w dowodzie osobistym; · żądania wymiany dowodu osobistego: a. na dowód osobisty z warstwą elektroniczną, b. w którego warstwie elektronicznej nie ma zamieszczonego certyfikatu podpisu osobistego lub certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia, c. uniemożliwiającego identyfikację i uwierzytelnienie lub złożenie podpisu osobistego; d. ubezwłasnowolnienia całkowitego lub częściowego posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym w warstwie elektronicznej został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego; e. przekazania do organu gminy lub do placówki konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego. |
|
Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze(przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych) |
|
TOŻSAMOŚĆ ADMINISTRATORA |
Administratorami są: 1. Minister Cyfryzacji, mając siedzibę w Warszawie (00-060) przy 2. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, mający siedzibę w Warszawie(02-591) przy ul Stefana Batorego 5 – odpowiada za kształtowanie jednolitej polityki w zakresie realizacji obowiązków określonych w ustawie oraz personalizację dowodów osobistych. W zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych Wójt Gminy Secemin. |
DANE KONTAKTOWE ADMINISTRATORA |
Z administratorem – Wójtem Gminy Secemin można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora: ul. Struga 2, 29-145 Secemin. Z administratorem – Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres email iod@mc.gov.pl, formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt, lub pisemnie na adres siedziby administratora. Z administratorem – Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora. |
DANE KONTAKTOWE INSPEKTORA OCHRONY DANYCH |
Administrator – Wójt Gminy Secemin wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez e-mail iod@secemin.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora. Administrator – Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych. Administrator – Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora. |
CELE PRZETWARZANIA I PODSTAWA PRAWNA |
Pani / Pana dane będą przetwarzane w celu: · wydania Pani/Panu dowodu osobistego, · unieważnienia Pani/Pana dowodu osobistego z powodu: - zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu, - zmiany danych zawartych w dowodzie, - upływu terminu ważności dowodu, - utraty obywatelstwa polskiego lub zgonu, - uzyskania przez Panią/Pana zaświadczenia o danych własnych zgromadzonych w Rejestrze Dowodów Osobistych Pani/Pana dane będą przetwarzane na podstawie przepisów ustawy o dowodach osobistych. |
ODBIORCY DANYCH
|
W celu sporządzenia dowodu osobistego Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane do Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA. Ponadto dane mogą być udostępniane zgodnie z przepisami ustawy o dowodach osobistych służbom, organom administracji publicznej, prokuraturze oraz innym podmiotom, jeżeli wykażą w tym interes prawny w otrzymaniu danych. |
PRZEKAZANIE DANYCH OSOBOWYCH DO PAŃSTWA TRZECIEGO LUB ORGANIZACJI MIĘDZYNARODOWEJ |
Pani/Pana dane dotyczące utraconego dowodu osobistego (skradzionego lub zagubionego) będą przekazywane do Systemu Informacyjnego Schengen II na podstawie ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym. Dane będą przekazywane za pośrednictwem Krajowego Systemu Informatycznego prowadzonego przez Komendanta Głównego Policji. |
OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH |
· Dane w Rejestrze Dowodów Osobistych będą przetwarzane bezterminowo. |
PRAWA PODMIOTÓW DANYCH |
Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, a także danych osób, nad którymi sprawowana jest prawna opieka, np. danych dzieci |
PRAWO WNIESIENIA SKARGI DO ORGANU NADZORCZEGO |
Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim Pani /Pana zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia. |
ŹRÓDŁO POCHODZENIA DANYCH OSOBOWYCH |
Pani/Pana dane do Rejestru Dowodów Osobistych wprowadzane są przez następujące organy: · organ gminy, który wydaje lub unieważnia dowód osobisty, · ministra właściwego do spraw wewnętrznych, który personalizuje dowód osobisty. |
INFORMACJA O DOWOLNOŚCI LUB OBOWIĄZKU PODANIA DANYCH |
Obowiązek podania danych osobowych wynika ustawy o dowodach osobistych. |
Pliki do pobrania
wniosek-o-wydanie-dowodu-osobistego (1).pdf (433.86 KB)